Midlands Dam

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39 réponses à “Midlands Dam

  1. A. J. P. Crown

    Holy crap, I get vertigo just from the photograph.

  2. I should probably keep quiet about it, but on the blog I’ve put the photo upside down! (-; 😉

    Actually it shouldn’t make much of a difference since I was (firmly) holding the camera almost vertically.

  3. A. J. P. Crown

    Sorry, I keep forgetting gravity works in the opposite direction in the Southern Hemisphere.

    So what is that? A gentle slope? All the blood rushes to my head when I try to look.

  4. It’s the Midlands Dam’s spillway. Not too gentle, the slope. Above 45º, closer to 60º I’d say. And you’re absolutely right: the water is flowing from the bottom of the photo to the top.

  5. J’ai bien retourné la photo, mais je ne comprends toujours pas votre perspective. Il me semble que l’eau coule du haut de la photo telle qu’elle est, mais c’est peut-être un effet de la rapidité de la prise, qui fige l’eau dans des lignes brisées qu’on ne voit pas normalement quand on la regarde couler.

  6. Siganus: Interesting blog. I’ve been lurking since language hat pushed me on to Crown.

    Marie-Lucie: I think our host is playing with us and that the water is flowing from top to bottom, coming out from under the concrete slab in the upper rim of the photo. Note the shape of the waves down the sloped spillway, and how there’s a white rim where it hits the water below. Moreover, we see the imprints of the formwork in the wall to the left, giving horizontal and vertical lines and thus confirming our host’s estimate of the slope. If we knew the typical dimensions of the formwork system we could have calculated it exactly. The bottom of the wall is soaked with water. Finally, the concrete support (or whatever it is) coming out from under the spillway to the right is increasingly soaked with water downstream. I don’t have a clear idea of the structure in that part, though, so I’m not entirely convinced that I’m right.

  7. Turn either your computer or yourself (not both) upside down. Now you are seeing things as Siganus did when he took the photo: You are looking almost vertically down. Water is coming from behind you, flowing under the structure that you are standing on, and then going down this steep spillway which slopes away from you to the flat water that you see below. Isn’t that it?

  8. Trond and Vide, you are right. I was just pulling Crown’s leg (downward).

    Marie-Lucie, de visu on voyait très très bien les motifs que vous voyez sur la photo. Ce qui manque ici, c’est le côté dynamique de la chose. Ce mélange de blancs, de bruns et de gris n’était pas figé, les formes créées par l’eau descendant sans relâche la pente du déversoir. C’en était fascinant, le côté hypnotique du phénomène étant amplifié par la perspective, plutôt vertigineuse en effet. J’ai aussi fait un petit film, que je ne peux malheureusement pas upload sur WordPress.

  9. Merci à tous, je vois maintenant, l’eau coule bien normalement de haut en bas mais la photo est prise de haut, l’eau ne coule donc pas sur un mur vertical en face de nous, ce qui est l’impression que donne à première vue la photo telle qu’on la voit ici. Je n’avais pas remarqué les lignes sur le mur blanc, qui donnent la clé de la perspective.

  10. Je reconnais que cela peut être assez renversant quand on n’a que la photo sous les yeux. Quand on est sur place aussi, cependant.

    La jeune fille qui était à côté de moi se demandait s’il y avait moyen de faire des glissades sur un tel plan incliné…

  11. J’ai aussi fait un petit film, que je ne peux malheureusement pas upload sur WordPress.
    But of course being antipodean you will have to download it after uploading it to YouTube in the right-side-up part of the world. Then you embed it–in your post or in your comment. Piece of cake.

  12. You DO have a YouTube channel? Here’s mine, with a short video of a Chicago commuter train arriving on « Track One »:

  13. Nijma, I’m not sure I am psychologically ready to upload my little videos on YouTube.

  14. A. J. P. Crown

    It was only a few months ago that you weren’t psychologically ready to blog, and now look…

    My excuse is that I can’t work the video camera and I’ll probably get in a lot of trouble if I touch it.

  15. If he’s not ready, he’s not ready. He needs to flirt with it a little bit in the back room first, without telling anyone, and see how it goes. He could even upload it, then email the URL .

    You don’t need a real video camera. I got one of these (with a video setting) a while back for around a hundred bucks (my students gave me a gift certificate):
    http://www.usa.canon.com/consumer/controller?act=ModelInfoAct&fcategoryid=183&modelid=14904

    Then I got a battery charger and some rechargeable batteries at Radio Shack –even alkaline batteries can’t keep up with a digital camera.

    There are better cameras out there now for the same price with good stuff like image stabilization, but the point is, you don’t have to spend big money or use your wife’s stuff and have to worry about whether she wants to use it and can’t because you’ve got it or if it will break while in your possession.

  16. Nijma: You don’t need a real video camera

    Of course not. One can also make little videos with the photo camera that we have, which is enough for me. I really don’t see the point of doing long films that make everyone yawn after the first minute. The children playing carrom, the dog running after her ball, grandma cutting a coconut: all this becomes utterly boring if it lasts for too long. And too long can often be just over 30 seconds.

  17. SiganusK, j’ai beaucoup de mal avec votre photo, mes yeux s’obstinent à voir des stalactites ! Vous êtes sûr que ce n’est pas une de vos grottes ? 😉
    J’aimerai bien voir votre vidéo ! Vous devriez accrocher cette nouvelle corde à votre arc !

    Quelqu’un que je connais très bien vient de partir en Allemagne pour se faire une semaine de « Plandampf » en vidéo !

  18. The other option, if one is not psychologically ready, and especially if one does not want to show photos of one’s family–can this influence the children’s later opportunities for university, career, kidnapping and so forth if they become public?–is to copy them to CD and mail the CD to family members.

  19. Zerbinette, je n’ai aucune idée de ce que peut être un « Plandampf » en vidéo ! Pour les grottes, je devrais en avoir quelques-unes de plus. (Je ne vous imaginais pas portée sur ce genre de piété…) Si on insiste tant pour la voir, cette vidéo, je vais bien finir par la télécharger quelque part.

    Nijma, it has not too much to do with showing private matters to the whole world, but I would have preferred to upload everything I wanted to show on the blog itself. It would feel more like « it is my stuff ». Putting it on YouTube would be as if I dumped it on the highway for anybody to pick it up.

  20. If your blog has become a highway, you are lucky. Mine is a country road. And my YouTube channel is a footpath. Although both are, in theory, public, and anyone can look at them, there are so many blogs in the world that very few people actually do find mine, compared to, say, Languagehat. Even fewer look at my videos. You can look at my channel and see how many views there are. The most views I have on one video is 1000 for a local politician who was Obama’s campaign manager. The rest of my videos are lucky to have 10 or 20 people look at them.

    If you want, you can have the option of limiting your YouTube channel so the general public can’t see it. I think you can have something like 25 or so private viewers.

  21. I see what you mean though. I posted the train video here two days ago and already it has 59 views. I think it’s about to go viral.

  22. A. J. P. Crown

    The attractive thing about both your video and the train is the bell it rings as it enters the station.

  23. Okay, I’ll see tomorrow what I can do for the video.

  24. Plandampf, Sig, il s’agit ici d’une concentration exceptionnelle de locomotives à vapeur qui vont circuler sur les lignes normales pour fêter des anniversaires des chemins de fer allemands et certains ferrovipathes font des …. (enfin beaucoup !) de km pour les prendre en photos et vidéos (dont certaines visibles ensuite sur YouTube et autres sans parler des TV familiales). Les Anglais font aussi ce genre de fêtes. Je crois que dans ce cas, on parle de « steam parade ».

    PS : il n’y a PAS de grotte dans mon jardin…

  25. I love these steam trains, but I once watched a nine-hour French film called Shoah, by Claude Lanzmann; very good, but it made me feel funny whenever I see moving images of German steam trains. Anyone who’s seen the film will know what I mean.

  26. AJP, I read Lanzmann’s book (Shoah) and it is quite something too. It is « just » the transcription of the film’s subtitles but it is a book in its own right, and a powerful one. Claude Lanzmann: « Je présente ici au lecteur le texte intégral — paroles et sous-titres — de mon film, Shoah. Les langues que je n’entendais pas, comme le polonais, l’hébreu ou le yiddish, sont traduites en français dans le corps même du film, les interprètes — Barbara Janicka, Francine Kaufmann, Mme Apfelbaum — étant elle-mêmes présentes à l’image. J’ai respecté absolument leur mode d’interprétation et, au mot près, leurs hésitations, leurs redites, toutes les béquilles du langage parlé. »

    Zerbinette, ça doit être assez amusant à voir, ces Plandampfs, mais ça doit aussi flanquer une jolie pagaille dans le réseau ferré du coin, non ?

    Pour les grottes, si vous n’en avez pas je peux vous en envoyer quelques-unes. Tiens, sur la page ad hoc j’en ajoute une qui a été installée dans une sorte de château d’eau en pierre taillée.

  27. A. J. P. Crown

    That’s interesting, I didn’t know there was a book. I saw it so long ago that I can’t remember how he did the translations in the English-language version. He made a big point that he doesn’t think of it as a documentary film, though. I’m not able to analyse it as a filmmaker might, but it was the best thing I ever saw about the Holocaust. Some of the images are still very vivid, like the smiling farmer who would wave at passengers in the passing transports and at the same time make a cut gesture across his neck.

  28. I haven’t seen the film. 9 hours would be enough to make one’s mind numb. The book is not very long though: 285 pages, including 20 pages of presentation, foreword (by Simone de Beauvoir) and introduction (by Claude Lanzmann). But it’s a book you can open almost anywhere and be struck by what you read as well as stuck to what you read. There is no real thread that goes all the way. There are just words, hesitating words most of the time, but words that are hard to forget. At the end of his introduction (I copied the beginning in my last comment above), Lanzmann says this:

    « A l’écran, le sous-titre naît et meurt à peine né, suivi immédiatement d’un autre qui vit de la même façon sa courte vie. […]
    A l’écran donc, les sous-titres sont l’inessentiel. Les rassembler au contraire en un livre, inscrire page après page cette succession d’instants purs qui maintient dans le film la scansion imposée par l’ordre filmique, les fait passer au contraire de l’inessentiel à l’essentiel, leur confère soudain un autre statut, une autre dignité et comme un sceau d’éternité. Ils ont à exister seuls, à se défendre seuls, sans une indication de mise en scène, sans une image, sans un visage, sans un paysage, sans une larme, sans un silence, sans les neuf heures trente de cinéma qui constituent Shoah.
    Incrédule, je lis et relis ce texte exsangue et nu. Une force étrange le traverse de part en part, il résiste, il vit de sa vie propre. C’est l’écriture du désastre et c’est pour moi un autre mystère. »

    (I’m quite confident that your understanding of French is good. If there are passages that need some clarification, please ask.)

  29. So, let’s see how the video thing works…

  30. I guess I should buy it. My daughter’s class was just taken on a tour of Auschwitz, Ravensbruck, Sachsenhausen and a couple of other such places in the name of ‘peace’. I’m not sure what impression it made. I like Lanzmann; I like the way he tricked the nazis into talking on camera, I like his attitude.

  31. La vidéo dans l’autre sens ça change tout ! Pensez au commentaire la prochaine fois, que l’on entende votre voix distinctement…

  32. A. J. P. Crown

    Yes, that must be Sig. His French is quite good; better than mine.

  33. What is the voice in the video saying? I use Google Translate to read this blog (it works surprisingly well), but now we need them to do something with voice recognition.

  34. The sound is pretty bad, with an unpleasant metallic tone that appeared when I used Windows Movie Maker. However, the first first voice says « c’est hypnotisant » and the second one, which cannot be understood most of the time, says « ah oui… » at the very end of the clip.

  35. A. J. P. Crown

    Sig, did you design this dam?

  36. Why, you think it’s badly done?

  37. No, it’s just that there’s an awful lot of water getting in. I remember those lectures where half the slides get projected upside down.

    Congratulations anyway. I ought to have picked up on that before now. Is that a stone-clad retaining wall? We can’t see much, but what we can see looks excellent.

  38. A. J. P. Crown

    Sig, what’s the French word for Statics?

  39. Siganus K.

    No need to congratulate me, AJP, I had nothing to do with it.

    Statics is « la statique », the science dealing with forces between bodies that are not in motion relative to one another, as opposed to « la dynamique », which you are particularly afraid of when you are supposed to deal with statics (even if you do need to look into dynamic forces from time to time, for instance with wind, earthquakes or people tramping on a structure).

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